Een horecaman in hart en nieren
Klantverhaal. Dennis Speksnijder
“Fidor geeft ons inzicht in de cijfers en denkt met ons mee”
“Fidor geeft ons inzicht in de cijfers en denkt met ons mee”
Dennis Speksnijder is een horecaman in hart en nieren. Zijn ouders startten 43 jaar geleden het bekende muziekcafé Candlelight. Negen jaar geleden begon Dennis het restaurant Spek & Bonen en kort voordat corona uitbrak kwam daar het barbecuerestaurant Smokin Barrels bij. Allemaal in Sliedrecht. In gesprek met André Schipper (accountant en mede-eigenaar van Fidor) deelt Dennis successen en de uitdagingen die hij als horecaman heeft ervaren.
Dennis voelt zich in de horeca thuis. “Het is me echt met de paplepel ingegoten. Toen ik twaalf jaar was, haalde ik al glazen op in Candlelight, het muziek- en feestcafé van mijn ouders. Naast de vaste avonden organiseerden ze daar ook evenementen, bruiloften, feesten en partijen. Hier draaide ik altijd met veel plezier mee. Verder heb ik ervaring opgedaan door in het buitenland in feestcafés te werken. Aanvankelijk wilde ik piloot worden. Daar was mijn vakkenpakket op afgestemd. Toch bleef de horeca trekken. Inmiddels zijn wij een echt familiebedrijf. Mijn broer Robin en onze echtgenotes werken ook in de zaak. In Sliedrecht was er geen plek waar je lekker kon eten in een ongedwongen sfeer. Shared dining, lekker borreltje en een fijn hapje erbij. Daarom zijn we negen jaar geleden Spek & Bonen gestart en later barbecuerestaurant Smokin Barrels.”
Betrokken
Inmiddels zijn beide restaurants ingeburgerd in Sliedrecht en omgeving. “Toen mensen hoorden dat we van Candlelight waren, dachten ze dat het een café zou worden. Ze merkten al snel dat dit niet zo was. Aanvankelijk zouden mijn vrouw en mijn broer Robin Spek & Bonen runnen, maar hij bleef toch liever het feestcafé doen. Robin verzorgt onder andere alle inrichting van de zaken. Ik ben een soort vliegende kiep tussen de drie zaken. Mijn schoonzusje Miranda is meer van de administratie. Zij heeft veel contact met Fidor en daarnaast met Gerben Tronchet van Faris voor de personeelsadministratie.” André Schipper, die Sliedrecht goed kent, zegt: “Elke horecagelegenheid heeft weer wat anders te bieden. Zelf kom ik regelmatig met mijn familie bij Spek & Bonen. Door die bezoeken voel ik me nog meer betrokken en ik heb Dennis nog beter leren kennen. Zo weten wij bijvoorbeeld van elkaar welke biertjes en wijnen we lekker vinden. Natuurlijk is er ook het zakelijke waar we regelmatig contact over hebben.”
Goed geholpen
Ongeveer zeven jaar geleden kwam Dennis via via in contact met Fidor omdat hij niet tevreden was over zijn toenmalige accountant. Hij zocht meer inzicht in cijfers en iemand die met hem mee kon denken. Bij Fidor vond Dennis wat hij zocht. “Als ondernemer heb je vragen als: Hoe sta ik ervoor? Waar wil je naartoe? Wat zijn de marges? Fidor helpt mij deze vragen te beantwoorden. Verder speelde Fidor een belangrijke rol in coronatijd. In één keer moest alles dicht en moesten we heel andere dingen bedenken. Veel zaken waren destijds niet duidelijk. Fidor heeft ons in die periode heel goed geholpen. Denk aan regelingen aanvragen, zorgen dat er afgerekend wordt et cetera.” André haakt hierop in: Tijdens de hectische coronatijd hadden we over veel onderwerpen contact. Wat voor rechten heb je? Welke keuze maak je? Open? Of blijf je dicht? Op een gegeven moment is er beslist om door te gaan, maar dan met afhaal. Heel knap hoe Dennis dat samen met het team heeft opgelost.”
Boekhouding op bierviltjes
Ook bij de overname en opstart van Smokin Barrels is Fidor nauw betrokken. De input van André wordt met open armen ontvangen, bijvoorbeeld als het gaat om financieringsvraagstukken. “Daar heb ik wel mijn best voor gedaan,” benadrukt André. “Spek & Bonen bestond al, maar bij de start van Smokin Barrels heeft Fidor actief begeleid. Wat Candlelight betreft zijn we nu bezig met de overdracht van ouders naar kinderen.” “Bij Candlelight ging de boekhouding aanvankelijk op bierviltjes,” grinnikt Dennis. “Die dingen gaan tegenwoordig anders. Alles moet in de horeca op orde zijn qua administratie, want de toezichtregels zijn streng. Dat betekent dat je veel verantwoording moet afleggen”, vult André aan.
Professionaliseringsslag
Mede dankzij Fidor heeft er een behoorlijke profes-sionaliseringsslag plaatsgevonden. “Het is fijn dat we altijd bij Fidor met vragen terecht kunnen. Of het nu over personeelskosten of inkoop gaat; André legt de vinger op de zere plek.” “Als er structureel 20 gram te veel ossenhaas op een bord ligt, dan ben je je marge kwijt”, geeft André aan. “Door inflatie is alles gigantisch duur geworden. Alles beweegt mee en blijft ook altijd in beweging. Klaar ben je nooit. De uitdagingen blijven doorgaan.”
Personeelstekort
Dennis heeft in Fidor een partner gevonden om mee te sparren, omdat André goed weet wat er speelt. Andere thema’s van dit moment zijn de energiekosten en het personeelstekort. Daarom werken er bij Smokin Barrels veel jonge mensen vanaf de leeftijd van 15 jaar. “Een paar jaar geleden had ik tegen een solliciterende 16-jarige gezegd dat hij over een paar jaar terug kon komen. Maar met wat extra inspanning is het gelukt om met jonge mensen een heel enthousiast team neer te zetten, waar we heel blij mee zijn. Uiteraard zijn er ook nieuwe jonge mensen die na twee weekenden ontdekken dat de horeca niks voor hun is. We zijn dus continu op zoek naar personeel.”
Antennes
Een onderwerp waar Dennis én André altijd mee bezig zijn: de toekomst. Mede dankzij de ondersteuning van Fidor ziet Dennis de toekomst met vertrouwen tegemoet. “Op dit moment zoeken we naar zekerheid, bijvoorbeeld door de aankoop van panden. Het pand van Candlelight is namelijk eigendom, de rest huur. Candlelight loopt al jaren als een trein, maar in de toekomst zal wel de structuur moeten worden verbeterd en zal het bedrijf een B.V. worden,” zegt Dennis. “Je moet altijd blijven vernieuwen. Denk aan de menukaart en het interieur in de restaurants. Om op de hoogte te blijven van de laatste ontwikkelingen komen we ook geregeld in contact met andere horecaondernemers en bezoeken we andere restaurants. We moedigen ons personeel eveneens aan om met ideeën te komen. Om met de tijd mee te blijven gaan staan onze antennes altijd aan. De rol van Fidor is hierbij onmisbaar; André is altijd allert op kansen en uitdagingen en daar zijn wij erg blij mee.”