Ondernemers moeten doorzetters zijn. Niets gaat vanzelf. Doorzetten en karakter tonen. Ondernemen is iets in gang zetten en volhouden. Ondernemers dienen over het vermogen te beschikken om iets te willen en de vast overtuiging hebben om die wil ook uit te voeren. Ondanks tegenslag en teleurstelling doorgaan. Hiervoor is nodig dat de ondernemer over voldoende energie en inzicht beschikt. Uithoudingsvermogen en geestkracht. Vastberadenheid en volharding. Lijkt zo voor de hand liggend, maar is o zo complex. Wilskracht kan je jezelf aanleren. Je moet er echter wel continu aan blijven werken!
Wilskracht is als een spier.
Je moet het trainen. Het er niet bij laten zitten. Niet met een overspannen verwachting, dat werkt uitputtend en geestdodend maar met energie en overtuiging. Ondernemers moeten karakter tonen en over een sterke persoonlijkheid beschikken om met wilskracht hun doelen te bereiken. Eigenschappen als wilskracht, inzicht en leergierigheid zijn bepalend voor de wijze waarop ondernemers acteren. De moed snel laten zakken en bij de pakken neerzitten werkt op de omgeving van de ondernemer destructief.
Vanuit een sterk karakter en een oprechte sterke persoonlijkheid moeten ondernemers hard werken aan de realisatie van hun doelen. Zelfbeheersing en intelligentie zijn eveneens van die bepalende eigenschappen. De ondernemer moet zich bewust zijn van het feit dat deze zaken niet komen aanwaaien. Trainen en verdiepen helpt bij het ontwikkelen van deze eigenschappen. Naast ‘de kiem’ moet er ‘persoonlijke groei’ komen. Onontbeerlijk om succesvol te opereren. Bent u zich hiervan bewust? Bent u dagelijks bezig om óók als ondernemer te groeien? Veel ondernemers staan op de verschillende terreinen van dit aardse bestaan stil. Ze ontwikkelen zich onvoldoende. Is dat karakterslapte, ingeslapenheid, gezapigheid of welgenoegzaamheid? U mag het zeggen!
Ik denk dat ondernemers te weinig tijd aan hun eigen persoonlijke positie en ontwikkeling besteden. Ze willen teveel op hetzelfde moment. Ze zitten boordevol plannen en beginnen vaak eer zij bezinnen. Het gevolg is teleurstelling en verlies aan wilskracht om weer de ‘boel’ op te pakken. Plannen realiseren is doelen stellen. Planmatig ondernemen, ondernemen met een plan! Overzienbare en realistische doelen. Daar zit vaak de bottle-neck. Ondernemers willen zaken snel oppakken, plannen rap tot uitvoer brengen en ideeën vandaag nog realiseren. En dat gaat niet! Het inzetten van optimale wilskracht heeft alles te maken met gedrag en het leren kennen van jezelf, je mogelijkheden peilen en anticiperen op de ontegenzeggelijk optredende moeilijkheden. Kortom, wilskracht tonen moet je trainen!
“Hoe moet ik dit doen?”
Allereerst is het heel belangrijk te beseffen welke doelen u wenst te bereiken. Knip ze in stukjes. Maak er deel-doelen van. Beloon uzelf als er een mijlpaal is bereikt. Gun uzelf de blijdschap van een overwinning. Dat stimuleert. Verspil geen energie maar richt u met alles wat mogelijk is op de realisatie van uw doelen. Dat vraagt om discipline. Het geeft echter ook ontzettend veel energie om de volgende stap te maken. Ik ken ondernemers die energiek zijn maar nooit iets werkelijk tot stand brengen. Doelen hebben zij niet. Het zijn min of meer toevallige resultaten die worden geboekt. Sommige positief en andere negatief. Zo houden zij de balans in evenwicht. Wanneer deze mensen wat meer discipline zouden tentoonspreiden ligt het rendement van de inspanningen opeens op een veel hoger level. Verspilling van energie en talenten. Hoe komt dit? Ze hebben –over het algemeen– geen duidelijk beeld van hetgeen zij willen bereiken.
Daarnaast mankeert het vaak aan een goed plan hoe ze dit kunnen bereiken. Geen beeld en geen plan, en toch gaan ze aan de slag. Waaraan? Ik sprak in deze blog al eerder over de eigenschap intelligentie. Zonder denkkracht geen veerkracht. Veerkrachtigheid staat in dit kader voor bewegelijkheid en het met energie inzetten van handen en hoofd. Door goed na te denken kunt u zichzelf in de gewenste flow brengen. De positieve flow van wilskracht, positiviteit en effectiviteit. Ervan uitgaande dat ondernemers heel veel aan hun hoofd hebben, het soms behoorlijk zat zijn, moe worden van allerlei onnuttig gedoe op de werkvloer en problemen in de klantomgeving is het tonen van wilskracht –voor sommigen– een geweldige uitdaging. Toch!? Hoe kunt u dit doorbreken? Door even buiten de dingen van alledag te treden, door even te onderhandelen met uzelf en door even uzelf apart te nemen.
Klinkt gek en (wellicht) grappig. Toch help het! Wilskracht is namelijk niets anders dan het tonen van karakter. Soms vergeten ook ondernemers dit even door alle emoties, voorkeuren en teleurstellingen. Tja, het zijn net gewone mensen!